Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 29 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Inkluze žáka s lehkým mentálním postižením na střední odborné škole
Kalfasová, Ludmila
Bakalářská práce se zabývá inkluzivním vzděláváním žáků s lehkým mentálním postižením na středních odborných školách. Tato práce je rozdělena do dvou částí – část teoretickou a část praktickou. Teoretická část se zaměřuje na definici pojmu mentální postižení, zabývá se etiologií a klasifikací mentálního postižení, charakteristikou jednotlivých stupňů mentálního postižení, edukací žáků s mentálním postižením a jejich integrací, případně inkluzí. Dále zde popisuji, co je individuální vzdělávací plán a zabývám se zde i činností asistenta pedagoga a jeho rolí v pomoci žákům s mentálním postižením. Praktická část shrnuje výsledky výzkumného šetření, které se týkalo problematiky vzdělávání žáků s mentálním postižením. Zjišťovalo se, jaké mají pedagogičtí pracovníci zkušenosti s edukací žáků s mentálním postižením, jaké výhody a nevýhody vidí v integraci žáků s lehkým mentálním postižením na středních odborných školách. Respondenti byli pedagogové z různých odborných škol převážně z Jihomoravského kraje a Vysočiny. K výzkumnému šetření bylo využito kvantitativní metodologie. Snahou bylo popsat zkoumanou skutečnost pomocí dat, která byla následně zpracována. Na základě zjištěných dat, byl vypracován soubor opatření (návrh, doporučení), jak zlepšit inkluzivní vzdělávání žáků s mentálním postižením.
Změny v instituci při individuální integraci dítěte s poruchou autistického spektra do běžné mateřské školy
DRDOVÁ JONÁŠOVÁ, Daniela
Bakalářská práce se věnuje změnám v instituci při individuální integraci dítěte s poruchou autistického spektra do běžné mateřské školy. Práce je rozdělena do dvou částí, a to na teoretickou a praktickou. Teoretická část je rozdělena do třech kapitol. První kapitola se zabývá vymezením pojmu poruchy autistického spektra, etiologií, triádou problémových oblastí, nespecifickými variabilními rysy, popisem vybraných poruch a diagnostikou. Druhá kapitola se věnuje vymezení pojmů integrace a inkluze. Třetí kapitola se zabývá možnostmi vzdělávání dětí s poruchami autistického spektra, vzděláváním v předškolním zařízení a vybranými podpůrnými opatřeními. Cílem praktické části je pomocí kvalitativního výzkumu, konkrétně případovou studií, zjistit a popsat specifické jevy, které se v běžné mateřské škole dějí při individuální integraci dítěte s poruchou autistického spektra. Pro sběr kvalitativních dat byly využity techniky zúčastněného pozorování, analýza dokumentů a polostrukturované rozhovory. Cílem práce bude odpovědět na stanovené výzkumné otázky a dosažení stanoveného cíle. Bakalářská práce může posloužit jako inspirativní materiál mateřským školám, které se s individuální integrací dítěte s PAS setkají poprvé.
Vzdělávání žáků s Downovým syndromem v hlavním vzdělávacím proudu
FOREJTOVÁ, Kristýna
Bakalářská práce se zabývá inkluzivním vzděláváním žáků s Downovým syndromem v hlavním vzdělávacím proudu na základní škole. Inkluzivní vzdělávání je stále často ve společnosti probírané a některými lidmi nepochopené téma. Proto jsem se rozhodla získat a vyhodnotit data o inkluzivním vzdělávání u žáků se speciálně vzdělávacími potřebami. Bakalářská práce je rozdělena do čtyř kapitol. První tři kapitoly bakalářské práce jsou teoretické a jedna kapitola je praktická. První kapitola vymezuje specifika a možnosti vzdělávání žáků s Downovým syndromem v běžné základní škole. Druhá kapitola popisuje inkluzivní vzdělávání a legislativu českého školství. Ve druhé kapitole jsou také popsána podpůrná opatření, která zahrnují např. asistenta pedagoga a individuální vzdělávací plán. Ve třetí kapitole je vymezeno a popsáno distanční vzdělávání na základní škole. Tato kapitola vznikla jako reakce na pandemii nemoci Covid-19, která v České republice plošně uzavřela všechny školy. A z tohoto důvodu bylo nutné přejít z prezenční formy vzdělávání na formu distanční. Kapitola čtvrtá je praktická, která je zaměřená na inkluzivní vzdělávání dvou vybraných dívek s Downovým syndromem. Hlavním cílem výzkumného šetření bylo zjistit, jak probíhá vzdělávání žáků s Downovým syndromem v hlavním vzdělávacím proudu na běžných základních školách. Výzkumné šetření bylo uskutečněno prostřednictvím kvalitativní výzkumné metody za použití techniky rozhovoru a měla být použita metoda pozorování. Byly zvoleny polostrukturované rozhovory s pedagogy, asistentkami žákyň s Downovým syndromem a s jejich zákonnými zástupci.
Specifika trávení volného času u dětí s Aspergerovým syndromem
MAREŠOVÁ, Kristýna
MAREŠOVÁ, K. Specifika trávení volného času u dětí s Aspergerovým syndromem. České Budějovice 2020. Bakalářská práce. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Teologická fakulta. Katedra pedagogiky. Vedoucí práce P. Samcová. Práce se zabývá specifikami trávení volného času dětí s Aspergerovým syndromem. Teoretická část charakterizuje autismus, triádu problémových oblastí a poruchy autistického spektra, mezi které se na základě symptomů řadí také Aspergerův syndrom. Dále je popsán samotný Aspergerův syndrom, diagnostika, která je pro stanovení této diagnózy důležitá, a určité problémy typické pro Aspergerův syndrom. V teoretické části je také vymezen pojem volný čas, hra, školní družina, inkluzivní vzdělávání a asistent pedagoga. Praktická část obsahuje zjištění z jednotlivých rozhovorů s respondenty, kteří mají dítě s Aspergerovým syndromem v mladším školním věku, identifikované skupiny a následné shrnutí celého výzkumu.
Naplňování principů inkluzivního vzdělávání v distanční výuce na základní škole
Hanzalíková, Jana ; Hájková, Vanda (vedoucí práce) ; Marádová, Eva (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na klíčové principy inkluzivního vzdělávání, které byly definovány jak českými, tak i zahraničními autory, a na možnost jejich uplatňování v době distančního vzdělávání. Teoretická část mapuje inkluzivní vzdělávání u nás i v zahraničí, zabývá se jeho historií, ale i možnostmi měření inkluzivity škol. Dále se zabývá důležitými legislativními dokumenty v oblasti inkluzivně orientovaného vzdělávání a také jednotlivými účastníky tohoto vzdělávání. Zásadní součástí teoretické práce je pak porovnávání a definice principů inkluzivního vzdělávání dle českých i zahraničních autorů. Současně se teoretická část práce soustřeďuje na charakteristiku inkluzivního vzdělávání v době realizace distančního vzdělávání, včetně analýzy zpráv a metodických doporučení České školní inspekce nebo Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Praktická část zkoumá míru a způsob naplňování principů inkluzivního vzdělávání (definovaných v teoretické části diplomové práce) v distanční výuce z pohledu žáků, učitelů a asistentů pedagoga. Výzkumné šetření bylo provedeno nejprve pomocí dotazníků pro žáky 9. třídy základní školy na Kladensku a následně také pomocí polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy a asistenty pedagoga, kteří na této škole působí. Na základě výsledků výzkumného šetření byly dále...
Význam asistenta pedagoga v inkluzivním vzdělávání romských žáků
Němcová, Simona ; Mazáčová, Nataša (vedoucí práce) ; Kargerová, Jana (oponent)
Ve své diplomové práci řeším problematiku asistenta pedagoga, který pracuje převážně s romskými dětmi. Zaměřuji se na význam této pozice v našem výchovně-vzdělávacím systému prostřednictvím inkluzivního vzdělávání. Teoretická část byla věnována širšímu pojetí pozice asistenta pedagoga v současném českém školství. Empirická část je věnována mapováním požadavků a očekávání pedagogů, zákonných zástupců a jejich dětí na asistenta pedagoga a jejich vzájemná spolupráce. V řešení této problematiky byla použita výzkumná sonda prováděná s učiteli na základních školách a rozhovory se začleňovanými žáky a jejich zákonnými zástupci. Provedeným výzkumem jsem zjistila, že pedagogové mají skutečně ta očekávání, která jsou popsána v odborné literatuře. Ve svém výzkumném šetření jsem zjistila absenci zcela širší osvěty mezi zákonnými zástupci integrovaných žáků. Za přínos této práce považuji právě výše uvedené zjištění. Je zcela nezbytné, aby se škola cíleně zaměřila na romské komunity, ze kterých pochází integrovaní žáci, ale i romští asistenti, a prováděla širší a častější "osvětu".
Kompetence asistenta pedagoga
Němec, Zbyněk
Rigorózní práce s názvem Kompetence asistenta pedagoga reaguje na vzrůstající počet pedagogických asistentů ve školství a současně reflektuje i dosud přetrvávající nejasnosti ohledně vymezení požadavků na asistenty a jejich činnost. Cílem práce je na základě empirických poznatků vymezit základní kompetence asistenta pedagoga s působností v běžné základní škole. Teoretickými východisky práce jsou jak legislativně dané normy pro práci asistenta pedagoga, tak i relevantní výzkumy z ČR a ze zahraničí. Výzkumná část je založena na kvalitativně orientované metodologii a pracuje s daty z osmdesáti rozhovorů realizovaných s asistenty, učiteli, řediteli i žáky se speciálními vzdělávacími potřebami z dvaceti základních škol hlavního vzdělávacího proudu. Data ve výzkumu byla zpracována prostřednictvím klasifikace, kódování a schematizace za využití metody rámcové analýzy. Na základě výsledků výzkumu je v závěru práce formulován návrh modelu kompetencí pro profesní standard asistenta pedagoga.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 29 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.